Skuteczna reklama w wyszukiwarce Google - 7 pytań, na które powinieneś poznać odpowiedzi, zanim uruchomisz swoją pierwszą kampanię AdWords

Sprawy cywilne, gospodarcze, podatkowe, prawo transportowe, Karta Nauczyciela

Google jest monopolistą wśród wyszukiwarek internetowych na całym świecie. Tylko w naszym kraju, korzysta z niej 97 proc. internautów. To dowód na to, że nie należy bagatelizować tak wielkiego gracza i warto już dziś zainteresować się usługami reklamowymi, jakie oferuje przedsiębiorcom. Przedstawiamy odpowiedzi na 7 pytań najczęściej zadawanych przez osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z reklamą AdWords w wyszukiwarce Google.

Skuteczna reklama w wyszukiwarce Google - 7 pytań, na które powinieneś poznać odpowiedzi, zanim uruchomisz swoją pierwszą kampanię AdWords
  • Czym są linki sponsorowane?

 

Linki sponsorowane to formaty reklamy internetowej, które wyświetlają się w wyszukiwarce. To wszystkie wyniki wyszukiwania, które znajdują się nad (rys. 1) lub pod (rys. 2) wynikami organicznymi i opatrzone są biało-zieloną etykietą "Reklama" lub dopiskiem "Sponsorowane", w przypadku graficznych reklam produktowych (rys. 3). Linki sponsorowane są "zaszyte" w kampaniach reklamowych Google AdWords.

 

adwords1.jpg

rys. 1 - kampania linków sponsorowanych nad wynikami organicznymi

 

adwords-2.jpg

rys. 2 - kampania linków sponsorowanych pod wynikami organicznymi

 

 

adwords3.jpg

 

rys. 3 - produktowa kampania linków sponsorowanych

 

  • Gdzie wyświetli się moja reklama?

 

Jak zostało to zaprezentowane na zrzutach z wyszukiwarki przy pytaniu pierwszym, reklama w postaci kampanii linków sponsorowanych pojawi się wynikach wyszukiwania - nad wynikami organicznymi, pod wynikami organicznymi lub w postaci reklam produktowych, kierujących do zakupu konkretnych produktów. Poza wyszukiwarką, reklama Google AdWords - w zależności od wybranego typu kampanii - może pojawić się również w sieci reklamowej Google AdSense i w sieciach partnerskich, w wyszukiwarkach partnerskich (np. CNN) oraz w formie wideo (np. YouTube).

 

  • Za co płacę w kampanii AdWords?

 

W kampanii linków sponsorowanych występują trzy modele rozliczeń: CPA (cost per action), kiedy płaci się za określoną akcję, jaką wykona odbiorca reklamy; CPC (cost per click), kiedy płaci się za każde kliknięcie w link sponsorowany w reklamie AdWords oraz CPM (cost per mile), kiedy płaci się za tysiąc wyświetleń reklamy. W większości przypadków najbardziej efektywnym modelem jest CPC.

 

 

 

  • Czy sam mogę ustalić do kogo ma trafić reklama?

 

Tworząc kampanię linków sponsorowanych Google AdWords, ustala się przede wszystkim grupę docelową, do której ma trafić reklama - między innymi pod względem demograficznym, geograficznym, zainteresowań, języków - oraz typ urządzenia, na którym ma wyświetlać się kampania - urządzenia desktopowe (komputery stacjonarne, laptopy) lub urządzenia mobilne (smartfony, tablety).

 

  • Czy moja strona internetowa ma znaczenie w kampanii AdWords?

 

Strona docelowa, na którą kieruje reklama z Google AdWords, jest niezwykle istotna z punktu widzenia uczciwości wobec odbiorcy. Powinna odzwierciedlać lub uzupełniać ofertę, jaka została zaprezentowana w reklamie w taki sposób, by potencjalny klient, którego ruch ściągnięty został na stronę, nie czuł się w żadnym stopniu oszukany.

 

  • Jak mierzyć skuteczność kampanii w wyszukiwarce Google?

 

Kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google są mierzone w oparciu o współczynnik konwersji, co zostało zaprezentowane na poniższym zrzucie z panelu Google AdWords (rys. 4). Warto zapoznać się z pojęciami takimi, jak: konwersja, wyświetlenia, kliknięcia oraz koszt konwersji. Ich wyjaśnienie znajduje się poniżej:

 

konwersja_adwords.png

rys. 4 - mierzenie skuteczności kampanii linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google

 

  • konwersja - pożądane działanie odbiorcy na stronie, do której kieruje link sponsorowany z kampanii AdWords, np. dokonanie zakupu, wypełnienie ankiety czy też wejście w zakładkę kontakt co może świadczyć o tym, że internauta ma zamiar skontaktować się z właścicielem strony np. celem skorzystania z reklamowanej usługi / produktu - w tabeli powyżej konwersja to wejście internauty w zakładkę kontakt,
  • wyświetlenia - ilość odsłon reklamy w wyszukiwarce Google,
  • kliknięcia - ilość przejść na stronę docelową z linków sponsorowanych, umieszczonych w reklamie - przejście następuje po kliknięciu w reklamę (w standardowej kampanii opłata w AdWords jest tylko za kliknięcie)
  • koszt konwersji - jednostkowy koszt wykonanego przed odbiorcę działania na stronie, które pożądane było przez reklamodawcę, np. rejestracji, zapisu do newslettera, dokonania zakupu produktu lub usługi, przejścia na zakładkę kontakt, itp.,
  • koszt - całkowity koszt kampanii lub całkowity koszt poniesiony na pozycjonowanie dla danej frazy kluczowej,
  • słowo kluczowe - słowo lub fraza, na którą się pozycjonujesz,
  • maksymalny CPC - maksymalna stawka za kliknięcie na którą jako reklamodawca się zgadzamy,
  • średni CPC - uśredniona stawka za kliknięcia - koszt pojedynczego kliknięcia zależy od tego ile innych firma pozycjonuje się na tą samą frazę co my, w praktyce więc realny koszt kliknięcia za które zapłacimy jest niższy od maksymalnej stawki CPC.

 

 

  • Co mogę zrobić, żeby zmniejszyć koszt kampanii AdWords i zwiększyć jej skuteczność?

 

W celu zwiększenia skuteczności kampanii linków sponsorowanych Google AdWords, przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów jednostkowych, należy optymalizować reklamy pod tym kątem. Wymaga to wprawy i doświadczenia, których często brakuje osobom zaczynającym przygodę z tym formatem reklamowym. W sieci istnieje wiele materiałów, z których można czerpać wiedzę. Jednak sama teoria nie jest wystarczająca. Należy jednocześnie testować kampanie, co z kolei może wiązać się ze sporymi nakładami finansowymi. Oczekując stosunkowo szybkich efektów, przy stosunkowo niskich kosztach, warto zwrócić się do doświadczonej firmy, która od lat współpracuje z różnego rodzaju przedsiębiorstwami i prowadzi dla nich kampanie Google AdWords.

 

Zaprezentowane odpowiedzi na powyższe 7 pytań, stanowią oczywiście tylko podstawowe informacje na temat kampanii linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google. W celu zgłębienia wiedzy na temat reklamowania się w Google AdWords, warto udać się na portale prowadzone przez specjalistów. Jednym z nich jest serwis pl.mfirma.eu.


Kancelaria Adwokacka
Data: 20.03.2017 15:30
Autor/Źródło: Autor zewnętrzny
Kategoria: Finanse, Zarządzanie
Słowa kluczowe: reklama, linki sponsorowane, kampania AdWords, kampania linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
® 2011 - 2017 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.