PORADY PRAWNE ONLINE

Nie możesz odliczyć VAT-u od paliwa? Sprawdź, jak ciąć koszty transportu

Pułapka nowych przepisów podatkowych. Jeśli używasz w firmie samochodu osobowego, do 30 czerwca 2015 roku nie możesz odliczać VAT-u od paliwa zużywanego w tym samochodzie. Obiecana poprawa przepisów na korzyść przedsiębiorców od połowy przyszłego roku jest niepewna. Lepiej więc nie oglądać się na rządzących i obniżyć koszty transportu inaczej.

pobierz_plik
Broszura MF - Transakcje wewnątrzwspólnotowe, a podatek VAT-zagadnienia ogólne POBIERZ »
pobierz_plik
Broszura MF - Podatek akcyzowy - ogólne zasady opodatkowania POBIERZ »

Tutaj sprawdza się stary dobry sposób – kupno oszczędnego samochodu. Jednak w obecnej sytuacji na rynku motoryzacyjnym nie zawsze jest to takie proste. Może się okazać, że auto o niskim deklarowanym zużyciu paliwa w rzeczywistości zużywa go znacznie więcej. Dobrze jest też odpowiednio dopasować rodzaj napędu do charakteru eksploatacji, tak by auto nie generowało dodatkowych zbędnych kosztów.

 


Czy warto kupić auto z silnikiem benzynowym?


Do wyboru są trzy podstawowe rodzaje napędów – na benzynę, na olej napędowy (Diesel) oraz napęd hybrydowy spalinowo-elektryczny. Każde z rozwiązań zachowuje się w eksploatacji nieco inaczej i każde ma specyficzne zalety.


Auto z silnikiem benzynowym jest pojazdem najbardziej uniwersalnym. Może służyć zarówno do jazdy w mieście jak i w trasie. Samochody z silnikami benzynowymi są też zazwyczaj tańsze od Diesli czy hybryd. Niestety dla firmy takie pojazdy mogą okazać się złym wyborem ze względu na stosunkowo wysokie zużycie paliwa. Zwłaszcza jednostki benzynowe z turbodoładowaniem zużywają znacznie więcej paliwa, niż deklarują producenci.


Wyniki prezentowane przez producentów odnoszą się do badań laboratoryjnych, niewspółmiernych do prawdziwej eksploatacji, do których dodatkowo auta są zoptymalizowane pod kątem przeprowadzanego testu. Dlatego np. producent Opla Astry z benzynowym silnikiem 1,4 Turbo zapewnia o zużyciu paliwa w mieście na poziomie 7,8 litra na każde 100 kilometrów, a raporty spalania w warunkach rzeczywistych prezentują wartości około 9-10 litrów. Podobnie jest z innymi modelami. Dodatkowo coraz mniej na rynku jest zwykłych jednostek benzynowych, bez doładowania. Te z turbosprężarką to konstrukcje wysilone, delikatne, podatne na awarie i dlatego często drogie w eksploatacji.


Czy instalacja LPG rzeczywiście się opłaca?


Ze względu na znaczne zużycie paliwa przez jednostki benzynowe wielu kupujących rozważa montaż instalacji gazowej. Obecnie jednak coraz mniej na rynku pojazdów, które dobrze znoszą eksploatację na paliwie alternatywnym, jakim jest gaz. Jedynie prostsze silniki benzynowe bez bezpośredniego wtrysku paliwa i turbosprężarki dobrze znoszą eksploatację na paliwie alternatywnym. W pozostałych, ze względu na znaczne skomplikowanie aut, instalacje są drogie, a w wielu przypadkach auta po przeróbce zużywają gaz LPG oraz jednocześnie benzynę dla zapewnienia poprawnej pracy silnika.


Stosunkowo dobrymi propozycjami są jedynie auta fabryczną instalacją LPG, ale tutaj klient ma zazwyczaj ograniczony wybór w zakresie jednostki napędowej. Tylko odpowiednio dobrana instalacja do konkretnego silnika zapewnia prawidłową eksploatację i czerpanie profitów związanych z o połowę niższą ceną LPG niż benzyny.


Jeśli w trasę, to Dieslem


Do specyficznej eksploatacji, głównie na trasie, odpowiednie są samochody z silnikiem Diesla. Zapewniają one w takich warunkach niskie zużycie paliwa oraz wygodną jazdę. Niestety takie pojazdy źle znoszą eksploatację w warunkach miejskich – krótkie dystanse, jazda na nierozgrzanym silniku oraz niewielkie miejskie prędkości doprowadzają do szybszego zużycia pewnych elementów (kół dwumasowych, turbosprężarek, filtrów cząstek stałych itp.) oraz co za tym idzie generują wysokie koszty napraw.


Cena zakupu hybrydy


Jeśli auto firmowe będzie eksploatowane głównie w mieście, to korzystnym wyborem mogą okazać się hybrydy. Zużywają mniej paliwa niż konwencjonalne auta z silnikiem benzynowym. Od swoich klasycznych odpowiedników są oszczędniejsze o 1,5-2, a niekiedy nawet 4 l/ 100 km. W trasie zachowują się natomiast jak konwencjonalne samochody benzynowe.


Częste hamowanie i ruszanie to dla hybryd odpowiednia jazda, ponieważ pozwala najlepiej wykorzystać ich atuty. Hybrydy odzyskują i magazynują w akumulatorach energię czerpaną z hamowania i wykorzystują ją ponownie w momentach najbardziej paliwożernych – przy ruszaniu i przyspieszaniu. Dlatego standardowe auta hybrydowe nie potrzebują doładowywania baterii z gniazdka – silnik elektryczny pracuje za darmo.
Problemem przy zakupie hybrydy może być jedynie cena. Różnica w cenie między podstawową wersją danego modelu z silnikiem benzynowym a napędem hybrydowym jest zazwyczaj całkiem spora. Wynika to z tego, że wersje podstawowe hybryd są dużo lepiej wyposażone niż wersje podstawowe z silnikami benzynowymi czy Diesla. Jeśli jednak nie interesuje nas zakup samochodu z podstawowym wyposażeniem, lecz chcemy mieć w samochodzie dobre radio, klimatyzację, zaawansowane systemy bezpieczeństwa czy automatyczną skrzynię biegów, warto zapytać o wersję hybrydową. W przypadku niektórych modeli wystarczy dopłacić tyle samo co za silnik Diesla, żeby móc jeździć oszczędnym samochodem hybrydowym.


Wybór samochodu odpowiadającego potrzebom firmy może znacznie obniżyć wydatki na jego eksploatację. Skoro na razie nie da się oszczędzać na odliczeniu VAT-u od paliwa, można zużywać go po prostu mniej.


Data: 01.10.2014 12:51
Autor/Źródło: Whites Sp. z o.o.
Kategoria: Prawo
Słowa kluczowe: podatek, podatek VAT od paliwa, obniżenie kosztów transportu, auto firmowe

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:

Wasze komentarze Napisz swój komentarz

selladyn: W korkach hybrydy są niezastąpione, a do tego u mnie w mieście mogą parkować za darmo, to już kolejny wydatek z głowy!
2014-12-14 14:09:08
lewy: Z tym spalaniem to różnie bywa. Wszystko zależy od techniki jazdy kierowcy. Swojego czasu robiliśmy eksperyment z kolegą i jeżdżąc tym samym samochodem (Yaris hybrydowy mojej żony) przez kilka dni uzyskaliśmy różne wyniki (on 4l, ja 5l). Teraz osiągam średnio 4,5, ale poprawiło się w porównaniu z tym co było kiedyś.
2014-12-14 13:54:15
beton: Jak zwykle jakaś pułapka. Kto to prawo ustala? Czy nie można raz kiedyś zrobić czegoś pożądnie tylko partaczyć ciągle?
2014-12-14 00:36:07
pinio: Hybrydy wcale nie sa takie drogie, szczególnie biorąc pod uwagę to, że się po jakimś czasie zaczną zwracać!
2014-12-08 20:43:49
tom: Ja mam Priusa staruszka, nie ma lepszego, nie ma, przekonałem się nie raz, przejeździłem pół Europy, nie zawiódł mnie do dziś!
2014-12-06 22:27:19
polenta: U mnie w mieście masakra - godziny szczytu to istny koszmar, sama myślę o kupnie hybrydy bo oszczędności są duże, szczególnie jak się dużo jeździ w takich warunkach. Dużo kobiet poleca Toyotę Yaris, w sumie to ładne kobiece autko, ale najważniejsze i tak, że widać efekty w spalaniu.
2014-11-23 18:59:44
georgia_my_love: Też jeżdżę w mieście Yarisem - jest super!!
2014-11-22 23:59:01
kiss: Zgadzam się, do tego są mało awaryjne i bardzo ładne!
2014-11-22 23:33:00
Lina: Na miasto tylko hybryda - mam firmę, w której często jeździmy do klientów, w godzinach szczytu (i nie tylko) centrum zakorkowane niebotycznie - wszędzie jakieś roboty drogowe, przewężenia itp. w korku nawet czasem 40 minut się stoi. Gdyby nie moja Yariska to już dawno poszłabym z torbami :/
2014-11-22 22:28:12
® 2011 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.