PORADY PRAWNE ONLINE
Uwaga! Publikacja archiwalna
Oznacza to, że od czasu jej opublikowania pojawiły się zmiany aktów prawnych, mogące wpływać na aktualność poniższej treści. SerwisPrawa.pl nie aktualizuje automatycznie wszystkich publikowanych tekstów zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi.

Jeżeli interesuje Cię uaktualnienie poniższego tekstu pod kątem obowiązującego stanu prawnego - kliknij w link (funkcja dostępna tylko dla zarejestrowanych Użytkowników).

Pomoc do szukania pracy lub pracownika

W czasach kiedy 70% rekruterów potwierdza, że sprawdza dane na temat kandydatów w mediach społecznościowych i wynikach wyszukiwarki, tworzenie tradycyjnego CV wydaje się niewystarczające. I o ile portale typu Facebook czy Twitter służą przede wszystkim do kontaktów towarzyskich, o tyle konta w serwisach branżowych, takich jak LinkedIn czy Goldenline powinny być wizytówką pracownika poświęconą aktywności zawodowej. To tam potencjalni pracodawcy i headhunterzy sprawdzą kandydata, a znalezione w procesie rekrutacji informacje często są przedkładane nad te, zawarte w oficjalnych dokumentach aplikacyjnych.

Pomoc do szukania pracy lub pracownika

– LinkedIn to portal zrzeszający headhunterów i kandydatów szukających pracy, na którym swoje wizytówki tworzą także firmy. W 2013 roku miał aż 260 milionów aktywnych użytkowników z ponad 200 krajów na świecie. Wielu z nich wykorzystywało portal do szukania pracy lub pracownika – mówi Marcin Kotus z Feender.com, serwisu gromadzącego oferty praktyk i staży. – Celem korzystania z LinkedIn jest nawiązywanie kontaktów zawodowych, aktywność w środowisku branżowym oraz szukanie pracy i pracownika.

 


Podstawową kwestią, która wpływa na postrzeganie kandydata przez środowisko branżowe jest profil. Niedopuszczalne jest podawanie nieprawdziwych danych kontaktowych czy zastąpienie imienia i nazwiska pseudonimem. Przydatną opcją są też ustawienia prywatności, które pozwalają ukryć wybrane informacje. Decydujące znaczenie ma również opis, który prezentuje kandydata potencjalnemu rekruterowi. Na tę charakterystykę przeznaczone jest wyłącznie 120 znaków, dlatego warto dobrze się zastanowić, o czym napisać. Częstą praktyką jest nawiązywanie do kierunku studiów, dotychczasowego doświadczenia lub dziedziny, w której jest się ekspertem. Ważną funkcję pełni też fotografia, dlatego nie należy zamieszczać zdjęć grupowych, z imprezy czy tzw. selfies (zdjęcia z ręki wykonywane telefonem komórkowym). Wiele jednak zależy od branży, w ramach której szuka się pracy. Osoby z sektora kreatywnego mogą sobie pozwolić na wyjście poza schematy, w przeciwieństwie np. do księgowych. Negatywnie oceniany jest również brak zdjęcia.


– W kwestii doświadczenia zawodowego LinkedIn daje więcej możliwości niż klasyczne CV. Przede wszystkim nie ogranicza przestrzeni, w której można opisać kwalifikacje i zakres obowiązków. Dodatkowe opcje to m.in. dodanie wykonanych przez siebie prezentacji, projektów. Można też stworzyć listę, która w przejrzysty sposób zaprezentuje nasze kompetencje i umiejętności, które mogą zostać potwierdzone przez innych użytkowników serwisu, co zwiększy ich wiarygodność – tłumaczy Marcin Kotus z Feender.com. – Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które teoretycznie nie były wcześniej zatrudnione, ale nie oznacza to, że nie mają doświadczenia. Projekty plakatów przygotowane na uczelniane wydarzenie czy teksty do studenckiej gazety to osiągnięcia, które dają umiejętności, ale trudno wpisać je do tradycyjnego CV. LinkedIn pozwala pokazać takie doświadczenie. Chętnie korzystają z tego też pracownicy z dużym dorobkiem, dzięki czemu można zapoznać się dokładnie z ich zadaniami.

 

 

 

Ważną zasadą, o której należy pamiętać tworząc profil jest przejrzystość i chronologia zamieszczanych informacji. Co więcej, każda praca, nawet ta „na zmywaku” daje konkretne umiejętności, które można wykorzystać na różnych stanowiskach. W przypadku corocznej pracy sezonowej, nie zawsze trzeba podawać każdą firmę, jako oddzielną pozycję, ale na przykład opisać te zajęcia zbiorczo, pokazując, że ma się doświadczenie w pracy z ludźmi, umiejętność podejmowania dodatkowych obowiązków i łączenia pracy z nauką. Oprócz doświadczenia ściśle zawodowego można wskazać również wolontariat.


Data: 18.02.2014 11:41
Autor/Źródło: inACT Public Relations
Kategoria: Zarządzanie
Słowa kluczowe: praca, poszukiwanie pracy, pracownik, pracodawca, poszukiwanie pracownika, portal do poszukiwania pracy, kariera zawodowa

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
® 2011 - 2020 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.