PORADY PRAWNE ONLINE

Outsourcing IT - 4 korzyści, które płyną z tego rozwiązania

Kancelaria Adwokacka

Konkurencyjność działań na rynku to nie tylko oferowanie jak najlepszych rozwiązań. To również umiejętność wsłuchiwania się w potrzeby klienta, dokładna ich analiza, a także szybkość reagowania. Konieczny do tego jest sprawny system przetwarzania danych, a ten z kolei musi być zainstalowany na niezawodnym sprzęcie. Firmy najczęściej w tym zakresie decydują się na pomoc specjalistów i wybierają osławiony outsourcing IT. Co to za rozwiązanie i czy rzeczywiście jest takie dobre? Zobaczmy.

Outsourcing IT - 4 korzyści, które płyną z tego rozwiązania

Decyzja o przeniesieniu usług IT do zewnętrznego dostawcy wymaga odpowiedzi na kilka istotnych pytań. Poza kosztami utrzymania działu i porównania ich z wysokością comiesięcznej faktury, istotne są jeszcze inne zagadnienia, które należy przemyśleć przed przystąpieniem do szukania odpowiedniego oferenta. Należą do nich takie kwestie jak:

  • Czy posiada własne zasoby gwarantujące ciągłość systemów IT i ich bezpieczeństwo?
  • Czy pracownicy IT mają wystarczające kompetencje, by sprostać wewnętrznym zadaniom związanym z rosnącymi wymaganiami od strony IT? Dotyczy to kwestii bezpieczeństwa, zapewnienia kopii zapasowych, aktualizacji systemów, szybkiej i skutecznej interwencji w razie awarii.
  • Czy firma jest gotowa do tego, by przenieść część odpowiedzialności za zadania w obrębie całego działu poza swoje struktury?
  • Czy w centralnym budżecie są rezerwy na zasoby IT i różne nieprzewidziane wydatki z tego zakresu? Wsparcie w okresach bardziej intensywnej pracy, awarii, wypadków losowych typu choroba, zastępstw na czas urlopów.

Analiza tych pytań przeważa szalę korzyści w stronę usług zewnętrznych. – Podpisanie umowy ze sprawdzoną firmą o odpowiednim doświadczeniu i z ugruntowaną pozycją na rynku pozwala firmom, które specjalizują się w zupełnie innych branżach spać spokojnie. Ich oprogramowanie jest legalne, aktualne, sprzęt sprawny, kopie zapasowe regularnie aktualizowane i sprawdzane, a na wypadek awarii czuwa w pogotowiu zespół, który natychmiast zajmuje się problemem – podkreśla Wojciech Darłowski, Dyrektor Outsourcingu i Usług IT z firmy itelligence, która oferuje kompleksowe usługi outsourcingu IT i wdrożenia ERP SAP. Przedsiębiorcy decydujący się na taką usługę najczęściej wskazują następujące korzyści.

 

 

  • Elastyczny model współpracy

Wsparcie zewnętrzne może być kompleksowe, co oznacza zupełny, bądź częściowy brak pracowników IT. Polega to np.: na korzystaniu z zewnętrznych serwerów, dostarczaniu oprogramowania, serwisowaniu sprzętu, utrzymanie baz danych i środowisk aplikacyjnych. Plusem takiego rozwiązania jest też możliwość stopniowego rozszerzania zakresu, gdy rozwiązanie to się sprawdza, a współpraca jest satysfakcjonująca dla obu stron.

  • Przejrzyste, stałe koszty

Konkretny zakres wsparcia jest regulowany umową na czas określony i konkretną kwotą wynagrodzenia, co ułatwia kontrolę nad kosztami. Firma nie ponosi kosztów osobowych, odpadają też wszystkie pochodne i konieczność zabezpieczenia ciągłości pracy IT na wypadek choroby, urlopów, czy większego obłożenia pracą.

  • Dostęp do know-how

Kursy, szkolenia, sposób zabezpieczania danych w informatyce to spore wydatki, które nie zawsze są znajdują uzasadnienie w przypadku własnych działów IT. Nawet jeśli dostrzegana jest konieczność uzupełnienia wiedzy, to koszt z tym związany w przypadku małych działów, czy wręcz konkretnych osób jest zbyt wysoki. Firmy zewnętrze inwestują w wiedzę pracowników, sprzęt, bo koszty rozkładają się na kilku klientów, a kompetencje w tych obszarach są też dla nich czynnikiem ułatwiającym pozyskanie klientów.

  • Pełna ciągłość usług w zakresie regulowanym umową

Usterki mogą wydarzyć się zawsze, choć na nieszczęście najczęściej dochodzi do nich w szczycie zamówień, przed długimi weekendami, czy w okresie urlopowym. Problem znalezienia odpowiedniego specjalisty, który usunie problem nie istnieje już dla firm korzystających z usług outsourcingu IT. - Dzięki umowie mają zapewnione bezpieczeństwo i pewność, że do usuwania usterki specjaliści z firmy zewnętrznej przystąpią natychmiast po jej stwierdzeniu niezależnie od pory dnia i okoliczności. - dodaje W. Darłowski (itelligence).

Zbyt wysokie koszty działu informatycznego to bolączka niejednego przedsiębiorcy. Najczęściej podejmowane środki zaradcze to zmniejszenie zatrudnienia, obniżka uposażenia, ograniczenie inwestycji. Żaden z tych sposobów nie jest godny polecenia, bo choć pozwala zmniejszyć wydatki, nie zapewnia pełnej funkcjonalności i bezpieczeństwa infrastruktury IT. Współpraca z doświadczonym partnerem IT pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy, a przede wszystkim sprawniej działać na rynku w ramach swojej podstawowej działalności.


Kancelaria Adwokacka
Data: 10.05.2016 13:26
Autor/Źródło: Autor zewnętrzny
Kategoria: Zarządzanie
Słowa kluczowe: outsourcing IT, know-how, model współpracy, koszty IT

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:

Wasze komentarze Napisz swój komentarz

Innergo Systems: Jak pokazuje powyższy artykuł outsourcing IT z roku na rok mocno się rozwija. Biorąc pod uwagę dynamizację oraz transformację runku technologicznego, warto zastanowić się nad przekazaniem tych obszarów firmom zewnętrznym. Na rynku pojawiają się nowe rozwiązania wpływające na rentowność i rozwój firmy. Jeśli jesteście zainteresowani coraz popularniejszym modelem opartym na podstawach outsourcingu jakim jest Managed Services, to zachęcam Was do zapoznania się z materiałem merytorycznym na ten temat, który opracowany został przez specjalistów
2017-05-08 12:34:30
® 2011 - 2018 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.