PORADY PRAWNE ONLINE

Standard 5S w biurze

Kancelaria Adwokacka

Miejsce pracy to przestrzeń, w jakiej spędza się codziennie większość czasu. Jeśli pracodawca chce podnieść efektywność i jakość pracy swojego pracownika, powinien zwrócić uwagę na odpowiednią organizację jego otoczenia. Pomocne w tym mogą być standardy 5S, które ułatwiają zachowanie bezpieczeństwa i ergonomii w przestrzeni biurowej.

Standard 5S w biurze

Problem ze znalezieniem odpowiednich pracowników ma już co trzecia firma w Polsce. Nic dziwnego, że coraz więcej pracodawców przywiązuje wagę do ich zadowolenia z wykonywanych zadań i do wygody w miejscu pracy. Różne czynniki kształtują satysfakcję z zatrudnienia. Największy wpływ ma na nią oczywiście wysokość wynagrodzenia, ale również kontakty ze współpracownikami, możliwość awansu, a także wyposażenie stanowiska. Z ostatnią kwestią bywa jednak różnie. Dużym problemem jest tu na przykład zapewnienie odpowiedniej ergonomii stanowiska pracy – nawet w 51% polskich biur występuje ten kłopot.

 

Czym jest standard 5S?

 

Standard 5S to koncepcja stosowana w tzw. szczupłym zarządzaniu (lean management), która koncentruje się na takim zorganizowaniu i utrzymaniu stanowiska pracy, aby zapewnić jego maksymalne bezpieczeństwo i ergonomię. Metodyka 5S nie jest tak naprawdę nowa, była powszechnie wdrażana w firmach działających w Japonii już po II wojnie światowej, ale popularność na świecie zaczęła zdobywać w latach 90. XX wieku. Podstawą filozofii 5S jest przekonanie, że można znacznie podnieść produktywność i efektywność pracowników dzięki odpowiedniej organizacji miejsca pracy.

 

Nazwa metodyki 5S wywodzi się od pięciu japońskich słów:

  1. Seri (selekcja) – trzymanie na stanowisku pracy tylko niezbędnych rzeczy i narzędzi.
  2. Seiton (systematyka) – odpowiednia organizacja miejsca pracy zgodnie z ergonomią i bezpieczeństwem.
  3. Seiso (sprzątanie) – zapewnienie czystości na stanowisku pracy i dbanie o stan urządzeń.
  4. Seiketsu (standaryzacja) – ujednolicenie standardów wyposażenia miejsc pracy, wypracowanie optymalnych rozwiązań technicznych.
  5. Shitsuke (samodyscyplina) – utrzymanie wypracowanych rozwiązań na stanowisku.

 

5S w kontekście bezpieczeństwa i ergonomii

 

 

Metodyka 5S często jest wykorzystywana w zakładach produkcyjnych, ale w rzeczywistości doskonale nadaje się również do wdrożenia w biurze, które pracodawca chce uczynić przyjaznym i bezpiecznym dla osób zatrudnionych. Praca w firmie wiąże się zazwyczaj z wieloma różnymi obowiązkami, koniecznością posługiwania się dużą ilością dokumentacji, a to wszystko często w przestrzeni, która nie zawsze jest wygodna i przyjazna pracownikowi. Dzięki standardowi 5S można wyeliminować z przestrzeni biurowej wiele niedogodności, a tym samym zwiększyć efektywność pracy i jej bezpieczeństwo.

 

Przede wszystkim w biurze konieczne jest takie rozmieszczenie elementów wyposażenia i narzędzi, aby zapewnić wygodną pracę. Metodyka 5S kładzie nacisk na określenie granicy strefy optymalnej, która pozwala pracownikowi na zasięg normalny, bez żadnego wysiłku. W tej strefie wszelkie dokumenty, materiały i narzędzia powinny być tak rozmieszczane, aby po najcięższe elementy można było jak najwygodniej sięgnąć. Podobną filozofię stosuje się również w przypadku wszelkich regałów i szafek, w których najlżejsze przedmioty umieszcza się najwyżej, a najcięższe – najniżej. Ergonomia pracy według standardów 5S to jednak nie tylko właściwe rozmieszczenie elementów na stanowisku pracy, ale również odpowiednie ich dopasowanie do konkretnego pracownika. Dotyczy to na przykład fotela lub krzesła, ale także biurka. O ile najczęściej fotele można bez problemu regulować, o tyle pracodawcy przeważnie zapominają o biurkach, wybierając takie same meble dla wszystkich zatrudnionych osób bez względu na ich wzrost. Tymczasem producenci coraz częściej oferują także biurka z elektryczną, wygodną regulacją blatu, która umożliwia również pracę na stojąco – jak na przykład AJ Produkty.

 

Metodyka 5S kładzie także duży nacisk na bezpieczeństwo miejsca pracy. Również w biurze nie można zapominać o odpowiedniej wentylacji pomieszczeń i o łatwym dostępie do sprzętu gaśniczego. Weryfikowany jest nie tylko stan techniczny takich elementów wyposażenia, ale nawet stan posadzek i ścian pod względem ognioodporności.

 

Standardy 5S mogą okazać się bardzo pomocne w urządzaniu biura przyjaznego zatrudnionym i bezpiecznego. Ważne jednak, aby we wdrażaniu tych zasad brały aktywny udział nie tylko osoby z kierownictwa, ale również pracownicy. Oni przecież wiedzą najlepiej, w jaki sposób urządzone stanowisko pracy będzie dla nich najlepsze i jakich ułatwień potrzebują.


Kancelaria Adwokacka
Data: 22.04.2017 09:00
Autor/Źródło: Autor zewnętrzny
Kategoria: Zarządzanie
Słowa kluczowe: zarządzanie, jak podnieść efektywność pracy, standard 5s, bezpieczeństwo i ergonomia stanowiska pracy

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
® 2011 - 2017 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.