Kalendarz przedsiębiorcy: Brak wydarzeń na dziś
PORADY PRAWNE ONLINE

Podatnicy chcący załatwiać sprawy przez Internet są zobligowani do posiadania e-podpisu

Sprawy cywilne, gospodarcze, podatkowe, prawo transportowe, Karta Nauczyciela

11 maja weszła w życie nowelizacja ustawy o informatyzacji. Dzięki nowym przepisom realizacja spraw drogą elektroniczną oraz kontakt z urzędami mają być łatwiejsze. Jeśli na przykład podatnik zdecyduje się na komunikację elektroniczną z urzędem, urząd będzie musiał kontaktować się z nim przez Internet.

Podatnicy chcący załatwiać sprawy przez Internet są zobligowani do posiadania e-podpisu

Jeden standard


Nowelizacja ma zagwarantować przede wszystkim zbliżony zakres obsługi i usług oferowanych przez wiele różnych urzędów. Jest to spowodowane aktualną sytuacją: wielu podatników nie wie zarówno o tym, jakie sprawy może załatwić w danym urzędzie, jak i o tym, czy może te sprawy załatwić przy pomocy Internetu. Teraz ma się to zmienić. Urzędy będą obowiązane do posługiwania się skrzynkami elektronicznymi na jednakowej zasadzie oraz do przyjęcia od podatnika każdego podpisanego cyfrowo pisma.

 

Wysyłka pism do urzędu drogą elektroniczną


Obywatele i przedsiębiorcy, chcący wysłać dokument do urzędu drogą elektroniczną, będą mogli zrobić to, przy pomocy skrzynki podawczej urzędu. Oznacza to, że takich dokumentów nie wyślą bezpośrednio ze swojej skrzynki mailowej. Podobnie ma być w przypadku odbierania pism od urzędów. Podatnik otrzyma na swoją skrzynkę pocztową informację o przysłaniu dokumentu, jednak sam dokument będzie można pobrać dopiero po kliknięciu w załączony do wiadomości link i podpisaniu urzędowego poświadczenia odbioru. Cała procedura ma jednak trwać maksymalnie kilka minut.


E-doręczenia


Datę potwierdzenia odbioru dokumentu ma stanowić dzień doręczenia tego dokumentu drogą elektroniczną. Podatnik będzie miał 14 dni na jego odbiór. Jeśli dokument nie zostanie odebrany, organ podatkowy uzna go za doręczony i wyśle stosowną informację na ten temat. Od tego momentu dokument będzie przechowywany w archiwum jeszcze przez trzy miesiące, aby podatnik mógł się zapoznać z jego treścią.

 

E-formularze od ręki


Ponadto na stronach urzędów mają się pojawić wzory pism i formularzy dla tych spraw, które będzie można załatwić przy pomocy Internetu. W tym celu urzędy zostały zobowiązane do usunięcia z e-PUAP formularzy elektronicznych niespełniających wyznaczonych standardów, a także do uzupełnienia centralnego repozytorium poprawnymi formularzami i udostępnienia ich obywatelom.


W tym roku ma również ruszyć portal podatkowy, z pomocą którego podatnicy będą mogli składać deklaracje, wysyłać e-dokumenty, monitorować status prowadzonych spraw oraz stan bieżących rozliczeń.

 

e-PUAP bardziej dostępny


Aktualnie podatnicy chcący załatwiać sprawy przez Internet są zobligowani do posiadania e-podpisu lub profilu zaufanego. Ten pierwszy wiąże się z wydatkiem rzędu kilkuset złotych, drugi jest natomiast całkowicie bezpłatnym. Niestety posługiwanie się profilem zaufanym wymaga oraz nadal będzie wymagało potwierdzenia go w urzędzie. Dobrą wiadomością jest jednak to, że nowe przepisy ułatwiają nieco tę procedurę, powiększając liczbę miejsc, w których będzie można to zrobić.


Jednocześnie platforma ePUAP ma stać się prostsza w obsłudze.
Nowelizacja ustawy jest odpowiedzią na rosnącą popularność usług takich jak e-deklaracje zarówno w Polsce, jak i na świecie.

 

 ifirma.pl

 

 

 

 


Sprawy cywilne, gospodarcze, podatkowe, prawo transportowe, Karta Nauczyciela
Data: 02.06.2014 10:10
Autor/Źródło: Liczner Hanna
Kategoria: Podatki, Zarządzanie
Słowa kluczowe: podatnik, urząd, e-podpis, skrzynka podawcza urzędu

Szukasz porady prawnej?

Prześlij swoje pytanie do doświadczonych prawników:
® 2011 - 2018 SerwisPrawa.pl sp. z o.o. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu.